fredag 14 januari 2011

DIY: Kusudama - japanska pappersblommor del 1


Just nu är papper mitt favoritmaterial. I flera år har jag haft ett litet ställ med sådana där färgglada kvadratiska papper (10x10 cm) som man ska skriva små kom-ihåg-listor på. Trodde aldrig de skulle ta slut, men nu har jag funnit det perfekta användningsområdet: Kusudamablommor. Blommorna är väldigt dekorativa och perfekta att strö ut över bordet när man vill duka vackert.

Själva ordet Kusudama är namnet på en japansk pappersboll gjord av en mängd ihoplimmade origamiformer. Idag börjar jag med att visa hur man viker de enskilda formerna som bildar blommorna. Del 2 hittar du här, där jag visar hur man gör själva bollen.






 




Limma ihop kanterna på den vikta formen till en liten strut. Det behövs fem origamiformer till varje blomma. Delarna limmas ihop på sidorna. Använd limpistol eller snabbtorkande papperslim.

2 kommentarer:

  1. Hej
    superroligt att du gör dessa beskrivningar och jag sitter själv och gör en nu men saken är den att de jag saknar är en beskrivning för varje bild (detaljrik). Från bild 8 till slutet ungefär så förstår jag inte riktigt vad du gör även om du har tagit en bild. Snälla gör lite förklaring så man kan göra dessa

    Tack på förhand :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...