måndag 21 mars 2011

Älskade ägg!


Varje dag lägger mina höns mellan 10-12 ägg. För det mesta värper de i sina reden inne i hönshuset men ibland får de för sig att det finns mycket bättre ställen utomhus. En del hönor är ju lite smartare än andra också, och förstår att någon kommer och tar äggen hela tiden. Då kan de leta reda på ett gömställe där de lägger på hög, för att sedan gå dit och ruva.

Efter att jag har tagit in äggen tvättar jag dem i ljummet vatten, en syssla som jag älskar. Att ta hand om sina ägg är ungefär samma känsla som när man plockat blåbär på sommaren eller kommit hem med svampkorgen full av kantareller om hösten. Det är en så grundläggande primitiv tillfredsställelse i det.

3 kommentarer:

  1. Gårdsegg er jo det beste :) Så fine de eggene var ( jeg er kokk og er vel litt opptatt av det ;)Tusen takk for koselig kommentar inne på bloggen min :)

    Ha en trivelig kveld :)
    Janne

    SvaraRadera
  2. Snart dags för en kycklingkull?
    Åhhh, vad jag saknar mina hönor, de är så fulla av humor på något vis... och ger så fantastiska ägg, inget går upp mot hemmahöns-ägg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...